Tricks to impress the audience in an oral presentation

(Spanish below) To confront yourself with an audience you don’t know can be a huge challenge. You have to control the nervousness, hit the right tone and finally articulate your speech so that it reaches the audience. All this requires good communication skills. Here we’ve collected some tricks for non verbal and verbal communication to optimize your oral presentation.

NON VERBAL COMMUNICATION:

  1. Use clear gestures to accompany your speech and make the content more comprehensible. Avoid quirks like playing with your bracelets or your hairs.
  2. Look at the audience as a whole and avoid just focusing one part of it. People could feel excluded.
  3. Avoid a monotonous voice. Do not only use affirmations, but also rhetoric questions and exclamations. Vary the volume of your voice.
  4. Try to find a good rhythm. Do not speak too slow or too fast and pronounce each syllable correctly. Make short breaks in order to give the audience time to think about what you tell them and in order to increase the tension.
  5. Dress suitable and in a way you feel comfortable with. Formal and simple clothes are adequate for oral presentations.
  6. Do not learn everything by heart. Keep in memory the start, the closure and the main points of your presentation, this will help you to memorize the whole content of your speech and makes it more natural.

VERBAL COMMUNICATION:

  1. Structure your speech in advance: Introduction, main ideas, closure.
  2. Structure your speech or chronological or by its degree of importance (increasing or decreasing importance).
  3. Use connection words to make your speech cohesive, like “at first”, “to continue”, “last but not least”, “all in all”, etc.. Avoid digressions from the topic.
  4. Use an adequate vocabulary, which is comprehensible for the audience. Repeat significant words, pronounce technical terms correctly and try to avoid borrowed words if possible.
  5. Avoid long sentences and fillers.
  6. Make your speech exciting and interesting by telling anecdotes.
  7. The beginning and the closure are the most important parts of a speech. With a nice anecdote at the beginning you capture the attention of the audience. With an interesting end your speech will be kept in mind. Be creative!

Finally, Steve Jobs gave us a marvelous example in 2005 at Stanford University. You can do it also!

Source: Stanford University.

TRUCOS QUE HARÁN QUE TU PRESENTACIÓN ORAL SEA INOLVIDABLE

Enfrentarse a un público desconocido es un gran reto. Controlar los nervios, el tono, articular el discurso, llegar al público, etc., requiere una gran capacidad comunicadora. Es por ello que hay que tener en cuenta tanto la comunicación verbal como la comunicación no verbal. A continuación vamos a darte algunos consejos a tener en cuenta.

COMUNICACIÓN NO VERBAL

  1. Utiliza gestos claros que acompañen el discurso y faciliten la comprensión. Evita tics gestuales como jugar con bolígrafos o anillos.
  2. Mira al público en su totalidad para evitar que una parte de la sala se pueda sentir excluida.
  3. Evita una entonación monótona y poco variada. Para ello, alterna frases enunciativas, exclamativas e interrogativas y varía el volumen de la voz.
  4. Utiliza el ritmo correcto. No hables muy lento ni muy rápido y articula todas las sílabas. Haz pausas para dejar espacio de reflexión al público y para aumentar el suspense.
  5. Lleva un vestuario adecuado para la presentación y con el que te sientas cómodo y seguro. Se recomienda un vestuario formal y sencillo en colores.
  6. Memoriza el principio y el final de la exposición así como las ideas principales para evitar que el discurso se convierta en una narración de memoria.

COMUNICACIÓN VERBAL

  1. Organiza el discurso: introducción, desarrollo y desenlace.
  2. Ordena la información según su nivel de importancia y siguiendo un orden cronológico.
  3. Utiliza conectores que organicen y cohesionen el discurso tales como “en primer lugar hablaré”, “el objetivo de esta exposición es” o “esto demuestra que”, entre otros. Evita incisos que despisten del tema.
  4. Utiliza un léxico adecuado que sea comprensible para el público. Repite palabras en las que quieres incidir. Utiliza los tecnicismos correctamente y los extranjerismos a conciencia.
  5. Evita frases excesivamente largas y muletillas.
  6. Recurre a anécdotas para captar la atención de los espectadores.
  7. El principio y el final son las partes más importantes del discuro. Con el principio se capta la atención del público y con el fin, el discurso queda en la memoria del público. ¡Sé creativo!

Para terminar, aquí tienes el video del discurso que Steve Jobs dio en Stanford University en 2005. ¡Tú también puedes hacerlo!

Fuente: Stanford University.
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